قصة الفستان الابيض رومانسية جداا (الفصل الحادى عشر )


الحلقة : الحادي عشر
يوم الجمعة راجعيين من لبنان
انا : ياااااااااااااة الحمد لله كانت ايام جميلة
زيزو : انا انبسطت اوووووي اوووي وعايزة اذاكر عشان ابقي كويس زي اختي

ماما : حمد الله بالسلامه عليكوا عاملتوا اية ؟
زيزو : اختي طلعت جامدة اوي يا ماما بتتكلم زي الناس الي بتتطلع في التلفزيون
وخدت درع هدية
ماما : ربنا يحميكي يا بنتي ويخليكي لينا وترفعي راسنا علي طول
زيزو : عارفة يا ماما اسم بابا بقي حلو اوي وهو بيتقال بعد اسمها في التكريم
ماما : الله يرحمه .....عقبال ما ترفع رسنا انت كمان
انتي ساكتة لية يا بسنت
زيزو : اهي كدة من امبارح بليل تصلي وتعيط ومش بتتكلم
ماما : ما تردي يا بنتي قلقتيني عليكي
انا : مافيش يا ماما .....................
ماما : لا فيكي انا عرفاكي كويس ..قولي في اية
انا : انا انا انا انا موووووووووافقة
ماما : موافقة علي اية ؟
انا : ..........
ماما : ما تقولي
انا : علي العريس
ماما : بجد بجد وافقتي علي الدكتور
انا : اه ... لالا ...اه .....لالا
ماما : اه ولا لا؟ دوختيني ؟
انا :
ماما : طيب علي خير ان شاء الله ...الف مبروك يا حبيبتي لولو
انا : اية يا ماما لالا ما تزغرطيش لما نشوف الاول الموضوع هيمشي علي اية
ماما : طيب خلاص حتي الفرحة كدة مش سيبهالي
انا : ما تزعليش بس كل حاجة وليها وقتها ...صحيح يا ماما هما كلموكي اصلا
ماما : كل يوم مرتين يكلموني ويقوليلي اخبار عروستنا اية
ماما : طيب الحمد لله
....................................................................ترن ترن ترن ترن
نوسة : الو ازيك يا بوسي

انا : اهلا يا نوسة وحششاني
نوسة : حمد الله علي سلامتك ماما قالتلي انك مسافرة
انا : اه الحمد لله وجبتلك حاجات حلوة اووي
نوسة : تسلمليلي
ها عملتي اية في العريس
انا : ادعيلي وقولي يارب
نوسة : يارب
.....................
يلا اسيبك انا دلوقتي
انا : ماشي يا حبيبتي مستياكي
ماما : علي فكرة انا رديت علي ام العريس وقولنا الحمد لله في قبول
وهيجوا بكرة عندنا ماشي
انا : الي تشوفية يا ماما بس يارت تبقي تقوليلي علي الحاجة قبل ما تعمليها عشان ما تحطش في موقف محرج
ولا انا ماليش لازمة يا ست الكل
ماما : ماشي يا لمضة
.........................................................................................
يوم السبت :
الجرس بيرن ترن ترن ترن ترن
ام العريس : اهلا اهلا يا زيزو
زيزو : اهلا يا طنط
العريس : ازيك يا بطل
زيزو : الحمد لله تمممام
اخت العريس :
ماما : يا اهلا يا اهلا
ام العريس : اهلا بيكي يا حبيبتي
انا : السلام عليكم
ام العريس : وعليكم السلام
اهلا اهلا بعروسة ابني
انا:^_^
ام العريس : يا حاجة مش هتفرجينا علي الشقة ولا اية
ماما : وماله يا حببتي اتفضلي ......
ام العريس : تعالي معانا يا مني
اخت العريس : حاضر يا ماما
العريس ( الدكتور ): ازيك
انا : الحمد لله بخير
العريس : مش عايزة تعرفي حاجة عني
انا : تقريبا عارفة عنك الي لازم اعرفة دلوقتي
العريس : مش عايزة تعرفيني حاجة عنك طيب
انا : انا عايزة اعرفك انني بحب شغلي وبحب احقق ذاتي وانا بعرف اعمل توازن بين كل حاجة في حياتي
لان الشغل والزواج زي شريطين القطار لازم يمشوا مع بعض عشان القطار (الي هو الحياة )تمشي بشكل سليم
العريس : هاااااااااا !!!!!
انا : هااااا اية ؟

العريس : هو للدرجاتي بتحبي شغلك ؟

انا : طبعا طبعا دا كياني وما اقدرش اتخلي عنه *_*
ممكن اسالك سؤال حضرتك
العريس : ممكن طبعا بس ممكن تندهيلي باسمي (اسمي يوسف علي فكرة )
انا : تشرفنا ....هو اية حكاية الفستان الابيض ؟
يوسف : امممممم هي حكاية قديمة كدة بقالها مدة كبيرة
انا : ممكن اعرفها ؟ ولا هي سر "الفضول هيموتني "
يوسف :طيب ممكن احكيهالك ودي تاني مرة احكيها في حياتي
انا : تاني مره
يوسف : اه تاني مرة
انا : واول لمرة لعروسة قبلي طبعا
يوسف : لالا ابدا ...اول لمرة كانت لبابا رحمه الله وهو بردة الوحيد الي سألني عن الموضوع دا
انا : ممكن تحكي !
يوسف : حاضر حاضر
(من وانا في اولي اعدادي وانا بحوش فلوس في حصلتي ...فبابا جية سألني وانا في ثانوي اية الفلوس دي كلها وهتعمل بيها اية !
قلت هطلع عمره من مصروفي وفعلا في اولي كلية طلعت عمرة ودعيت كتيررر وانا هناك دعيت ربنا ان يرزقني ببنت الحلال
واما رجعت بردة فضلت احوش فلوس زي ما بدأت وانا صغير بس كان لهدف تاني خالص !!!!
انا : هدف تاني !!!
يوسف : اه هدف تاني .... وبصراحة كان حلم حلمته بعد دخولي كلية طب علي طول
انا : هدف وحلم ..... انا مش فاهمة ؟؟
ماما : ها اية رايك بقي في شقتنا
ام يوسف : حلوة اوي ماشاء الله
انا : (بتيجي يا ماما في وقت)
ام يوسف : طيب بسم الله كدة نشوف هنتفق علي اية عشان الشبكة والفرح
ماما : شبكة وفرح !!!!
ام يوسف : طبعا يا حبيبتي الي تطلبوة كله
ماما : طيب
بس نسمع رأي العروسة
انا : بس انا !!!
( اية بقي ما توفقي يا بسنت لالا لازم تشوفي كل حاجة وهيوافق علي الشغل ولالا وكمان معرفتش اية الهدف بتاعه )
تملي كدة ...........يارب ارشديني للصواب
ام يوسف : ها يا عروستنا
انا : ها !!
يوسف : طيب احنا نسمع الرأي النهائي بكرة ان شاء الله
انا :
ام العريس : يلا علي خير ان شاء الله
نستأذن احنا دلوقتي
ماما : ما انتي منورنا
ام العريس : الايام جاية كتير
يوسف : طنط (ماما ) عايز حضرتك ثواني
ماما : ماشي يا حبيبي اتفضل
يوسف وماما ( اتكلموا بعيد )
ماما : مع السلامة يا حبيبتي
ام العريس : الله يسلمك
اخت العريس: سلام يا بسنت ...سلام يا طنط
انا : مع السلامة

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة