قصة الفستان الابيض رومانسية جداا (الفصل الثالث)


الحلقة الثالثة :

طنط ديحة : السلام عليكم ......مالك فية اية ؟ بتعيطي لية ؟

ماما: حاسة ان البت بضيع في عمرها والامانة الي ابوها سبها في رقبتي مش عارفة اصونها

طنط ديحة : ايه يا توحة الكلام دا فية ابس اهدي كدة يا اختي وصل علي لنبي كدة ربنا يهدي الحال ان شاء الله

ماما : عليك الصلاة والسلام يا نبي ....دا 3 عريس يجلها وبردة ما ترضاش تشوفة ولا تقابلة اعمل اية بس ؟

طنط ديحة : يمكن يا توحة بتحب واحد ولا حاجة زميلها في الشغل ولا حاجة

ماما : والله سالتها وقعدت معها .....اصلا مافيش في دماغها الكلام دا خالص اه حاجة عندها شغلها وبس

طنط مديحة : طيب حولي تخليها تعيش جو انها كبرت وبقت بنت كبيرة ولازم تقابل العرسان عشان يبقي ليكي حجة ترفضي ..

ماما : والله عندك حق لحسن وشي بقي في الارض من الناس

طنط مديحة : طب اندهي عليها

ماما : بت يا بسنت

انا : ايوة يا ماما

ماما : تعالي هنا عايزاكي انا وطنط واتي كرسي وانتي جاية

انا :طب هخلص تليفون الشغل الي في ايدي واجلكم

ماما : شايفة البت وعمايلهاة

طنط ديحة :معلش بس سبيها لحد ما تيجي ونشوف اية الحل

ماما : طيب اهي جاية اهي

انا : اهلا اهلا طنط ديحة وحشاني والله

طنط ديحة :يا بت يا بكاشة

ماشاء الله يا بوسي بقيتي حلوة اهو وزي الفل

انا :مكسوفة ... الله يخليكي يا طنط

طنط ديحة : عايزاكي في موضوع كدة يا بوسي

قومي اعمللنا شوية شاي يا توحة وسبيني شوية مع بوسي

ماما : حاضر علي الله يجيب نتيجة معها

طنط مديحة : بوسي

انا : نعم يا طنط

طنط ديحة :بصي يا بوسي يا حبيبتي ماما تعبانة خالص عشانك

انا : عشاني انا ؟ ازاي!

طنط ديجة : اه والله ويالخصوص موضوع العرسان دا هي مضايقة اوي عشانك وببقت مش عارفة ترفض لية

ماهو لازم يبقي في سبب عشان ترفضي تقابلي العريس ولا اية

انا : طيب يا طنط انا مش عايزة اتجوز دلوقتي شغلي اهم حاجة ولازم اركز فية عشان اترقي واوصل للمركز الي نفسي فية وما بقاش مجرد واحدة اتخرجت من كلية تجارة وقاعدة في البيت انا طموحي لازم يبقي اكبر من كدة والجواز هيعطلني عن تحقيق طموحي

طنط ديحة : انتي غلطانة يا بوسي الجواز ما بيعطلش لان الشغل والجواز زي شريطين القطار مش بيتلاقوا ابدا والقطر نفسة هو الحياة .

فلية بقي تمشي علي شريط واحد كدة القطر مش هيمشي بطريقة مظبوطة

صح ولا كلامي غلط يا بوسي

انا : صح يا طنط .......

طنط ديحة : طيب ها هنشوف العريس الي جاي ولااية

انا : طيب انا لية طلب عند ماما و هي مش موافقة تقدر تقنعيها

طنط ديحة : يعني دي قصاد دي ولا اية يا بسنت

انا : لا يا طنط بس بماان حضرتك اقنعتيني اكيد هتقدري تقنعي ماما

طنط ديحة : طيب قولي و علي حسب الطلب لان مش كل حاجة تقدري تحصلي عليها في الدنيا

انا : حاضر يا طنط .....هقولك وحضرتك تحكمي

طنط ديحة : معاكي يا بسنت اتفضلي سمعاكي

انا: عندي مأمورية تبع الشغل 4 ايام بس في لبنان ولو مرحتهاش مش هترقي الشهر الي جاي

طنط ديحة : انتي عارفة ان في دينا ما ينفعش تسافر المرأة من غير محرم وبعدين اكيد ماما خايفة عليكي انتي هتسافري بلد تانية وهتبقي ...... لوحدك

انا : بس دا سفر مهم ...عندك حل يا طنط ؟

طنط ديحة :اممممممم (لحظة تفكير) ينفع تخدي زيزو اخوكي معاكي

انا : اه طبعا ممكن بس هيبقي علي حسابي بقي

طنط ديحة : طب خلاص معلش بقي خليها عليكي المرة دي ....ان شاء الله هقدراقنع ماما

انا : بس يارب زيزو يوافق

طنط ديحة : ان شاء الله ااااااااااااااااه اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااه اااااااااااااااااااااااااااااه (بألم جامد)

انا : مالك يا طنط مالك ؟ يا ماما يا ماما الحقيني الحقيني

ماما : في اية ؟ وجع جنبها تاني

طنط ديحة اغمي عليها من كتر الألام

ترن ترن ترن ترن معاذ ابن طنط ديحة جية ......

معاذ : ماما مالها ماما مالها

انا : تعرف الدكتور الي طنط مديحة بتروحله عشان جنبها

معاذ : اه اه اعرفة

انا : طب كلمه بسرعة بسرعة

معاذ : الو السلام عليكم

الدكتور : وعليكم السلام

معاذ : انا ابن مدام مديحة الي كانت عند حضرتك اول امبارح

الدكتور : ايوة ايوة خير ان شاء الله

معاذ : ماما تعبت اوي واغمي عليها وعايزين حضرتك تيجي بسرعة

الدكتور : اهدي بس .ان شاء الله خير .طب العنوان اية ؟

معاذ : بسنت بسنت عنوان بتكوا اية يا بسنت خدي قولي للدكتور عنوان بيتكوا

بسنت : الو السلام عليكم 11 شارع الزهور الدور 4 رقم 12 بسرعة حضرتك بسرعة ارجوك

الدكتور : علي طول ان شاء الله

جرس الباب ترن ترن ترن

زيزو : اتفضل يا دكتور من هنا

الدكتور : خير خير هي بس مستحملتش الم جنبها يلا يا مدام مديحة فوقي فوقي

طنط ديحة : فاقت في حاله استغراب للي حصل 0_0

الدكتور : حمد الله بالسلامة ..... حضرتك مخديش الدوا النهاردة .....صح

طنط ديحة : لا للاسف يا دكتور نسيت

انا : ينفع كدة يا طنط ديحة مش لازم نتبع التعليمات الي الدكتور بيقول عليها

ماما : الف حمد الله علي سلامتك

الدكتور : خير ما تقلقوش .....هي بقي طالما مش هتاخد الدوا لازم نعملها اذابة الحصوات الي في الكلي عشان نخلص من موضوع الالم دا وتبقي بخير

ان شاء الله

طنط ديحة : عملية لالا عملية لالا

انا : لا يا طنط عشان القطر يمشي لازم طريق القبضان يبقي سالك مش قدامه عقبات ولا اية

طنط ديحة : ضحكت وقالت اتعلمتي يا بسنت بسرعة اوي

الدكتور : ماشاء الله عليكي يا انسة انتي حكيمة في الكلام

انا : متشكرة اوي

الدكتور : ان شاء الله نيجي بكرة عشان نعمل الفحصوات وما تقلقيش يا مدام العملية بالليزر واستاذن الدكتور

زيزو : مع السلامة

الدكتور: الله يسلمك

انا : يلا بقي يا طنط انتي وماما عشان تتعشوا

ماما : ياسلام ياسلام علي الحنية والدلع من امتي الكلام دا يا بسنت

انا : وانا عندي كام توحة وديحة يا عني يا سلام

ماما : سبحان مغير الاحوال

انا : لو عوزتوني في حاجة انا في الاوضة بتاعتي نادوا عليا

طنط ديحة : ماشي يا بسبوسة يا جميلة

ماما : ماشي يا مدوخاني

انا :

انا : معاذ . زيزو سندوتشات العشا بتاعكم علي السفرا لما تجوعوا ابقوا كلوا

زيزو : لا لما نجوع هنتفرج عليهم ههههههههههههههههههههه

بصراحة ضفيتي يا بسنت اضافة جديدة

انا : ماشي ماشي اتريق اتريق يلا ركزو في مذكرتكوا

معاذ : شكرا يا بسنت علي السندوتشات

انا : الشكر لله يا معاذ ......شايف الاخلاق يا بية

زيزو : جبت لنا الكلام يا زفت

معاذ :

انا : يلا تصبحوا علي خير

معاذ وزيزو : وانتي من اهلو

..............دخلت الاوضة وسرحانة كدة

انا: (في دماغي) الدكتور ههههه دا مدحني يا جدعان بس لية مكنش بيبوص للي بيكلمة ههههههه دا غريب اوي يلا خير

باتت طنط مديحة ومعاذ ابنها عندنا وكان يوم كله ضحك وهزاروانا ما نمتش الا بعد الفجر

وانا دماغي مشغول بالدكتور ولاول مرة دماغي تنشغل بحاجة غير الشغل !!!

شارك الموضوع

مواضيع ذات صلة